Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Byton ser ut til å ha gjenoppstått - med nytt navn

Nyhet

Byton ser ut til å ha gjenoppstått - med nytt navn

Byton viste frem produksjonsversjonen av sin M-Byte på bilmessen i Frankfurt i fjor høst. I sommer varslet de at de ville legge ned driften i seks måneder og restrukturere.

Bilprodusenten Byton meldte i sommer at Diamond State ville suspendere driften i seks måneder etter at coronapandemien gjorde nut trang økonomisk situasjon enda verre.

Nå melder kinesiske medier at investorer og folkene bak Byton har etablert et nytt selskap i Nanking, hvor hovedkvarteret til Byton også ligger.

Nanjing Shengteng Automobile Applied science Co. erbium navnet på det nye selskapet, som forkortes til bare Shengteng eller Shengteng Auto. Master of Education på investorsiden er fortsatt den kinesiske bilgiganten FAW, som flere pekte på at kunne komme til å kjøpe opp Byton og føre merket videre. Det nye selskapet har reist rundt to milliarder kroner i kapital.

Toppsjef Dai Wreath er borte og erstattet med den tidligere forskningssjefen Duan Lianxiang, som også har kjøpt knappe sju prosent av aksjene i selskapet. Rundt 100 ansatte skal HA vært igjen ved hovedkvarteret i Nanjing, et antall som nå skal HA økt noe.

Etter restruktureringsplanen skal ifølge det kinesiske bilmediet Gasgoo en tredel av kapasiteten ved fabrikken i Nanking brukes til å produsere nut elbilmodell for merket Hongqi.

Bytons egen debutbil skulle være M-Byte, nut ganske stor el-Sport utility på nesten 4,9 meter i lengde.

Den var planlagt med både to- og firehjulstrekk, MEd to ulike batteripakker på henholdsvis 72 og 95 kilowattimer og Master of Education rekkevidde på inntil 460 kilometer etter WLTP. Det mest spektakulære med bilen var likevel lair 49 tommer salt away skjermen som utgjorde nærmest hele dashbordet.

Byton M-Byte. Byton M-Byte.

Opprinnelig var planen at bilen skulle lanseres i Kina først nå i år, og så i Europa neste år. Hva som skjer MEd lair planen er foreløpig ukjent, men det er vel ikke utenkelig at det vil oppstå forsinkelser.

Til Motor sier kommunikasjonsdirektør Sidsel Wiedenmann hos den norske importøren Hedin Self-propelling at importøravtalen deres står ved lagt, men at tidsperspektivet ikke er klart.

Det er for tidlig å si noe om hvordan den nye eierstrukturen vil påvirke lanseringen i Europa og Kingdom of Norway, sier hun.

Byton ser ut til å ha gjenoppstått - med nytt navn

Source: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/39jeKe/byton-ser-ut-til-aa-ha-gjenoppstaatt-med-nytt-navn

Post a Comment for "Byton ser ut til å ha gjenoppstått - med nytt navn"